vrijdag 4 mei 2012

Googchelen met boeken

Opgezocht via Google boeken, 'De nacht der tijden' van Antonio Munoz Molina en het viel mij op dat bovenaan 'de Kroniek van de nacht der tijden' stond. Waarom? Het tweede boek dat ik opzocht  was 'Alleen in Berlijn' van Hans Fallada, gevonden op de vierde plaats na Bol.com, Vergelijk alle boeken.nl en Boek.net. Bij het boek 'De kinderen' van Ida Jessen krijg ik eerst een autosloperij.
Bij geavanceerd zoeken wil ik graag iets meer weten over de Terschellinger vlag. Ik type dit in  het vak met de exacte woordcombinatie en er verschijnen, voordat ik de juiste informatie krijg, eerst twee vlaggenbedrijven en een hotelsite. Dit komt op mij niet prettig over en ik heb in eerste instantie niet het gevoel dat ik op een boekensite zit.
Op Google e-books/play moet je eerst een AndroidApp kopen wil je verder komen.

Coolreader heeft goede recensies en wordt veel gedownload. Ook Moonreader en Aldiko komen aardig goed uit de bus.
Gooreader weet meteen mijn browsgeschiedenis te plaatsen, dat kan voordelen hebben, maar voor mij hoeft dit niet. Het betekent weinig privacy.
Niet alle boeken staan erop, bv. 'Bonita Avenue'en Tonio een Requiemroman, maar  'De verdovers' van Anna Enquist wel weer.
Ieder zal zo zijn voorkeur hebben, zelf heb ik nog steeds liever de papieren versie in handen. Toch is het interessant om te weten wat de mogelijkheden zijn.

1 opmerking:

  1. Hoi Ria,
    Ja ook hier is de commercie belangrijk. Daarom bij de Terschellinger vlag eerst de advertenties. Grappig is, dat bij mij wel twee vlaggen bedrijven staan, maar geen hotelsite. Dit komt natuurlijk door de google filter bubble. Google toont sites die zijn afgeleid uit jouw persoonlijk "zoekgedrag". Heb ik net een heel stuk over gelezen. Misschien een item voor de volgende verdiepdingen.
    Ik gebruik google books een enkele keer in de bibliotheek. Als een boek echt nergens te vinden is. Heb zo al eens een titel gevonden die ook nog helemaal digitaal te lezen was.
    Wat betreft ebooks: ik heb net ontdekt, dat ik met mijn bibliotheekpas via bibliotheek.nl ebooks kan lezen. Dit betreft niet alleen de eregalerij boeken die je kunt downloaden,maar titels die je via streaming kunt lezen. Sins januari is deze mogelijkheid er. Misschien ook iets om via onze website aan klanten te laten weten?
    Groet Yntskje

    BeantwoordenVerwijderen