Het is gebleken volgens Mediawijzernet dat ouders nauwelijks een antwoord hebben op het veranderende mediagedrag van hun kinderen. Hier ligt de kans voor de bibliotheek om te ouders te laten zien waar de jeugd mee bezig is. Mediawijsheid moet een logisch onderdeel van de bibliotheek worden en geïntegreerd worden als een continu proces voor volwassen en jeugd.
Daarbij denk ik aan een vaste tijd per week waarin alle facetten van de mediawijsheid uitgelegd kunnen worden aan degene die daar behoefte aan heeft. Aan de hand van een enquêteformulier zou je kunnen inventariseren aan welke kennis behoefte is. Wat heb je bijvoorbeeld nodig, goede computers met de juiste instellingen, kennis, medewerkers, tijd en geld.
Mijn activiteit voor de komende week van de Mediawijsheid zou zijn: Ouder en kind samen op de computer. Een ouder kan zich eens goed verdiepen waarmee een kind bezig is, zowel op de computer als op de mobile of digitale spelletjes. Over en weer kan er informatie uitgewisseld worden.
Hallo Ria,
BeantwoordenVerwijderenWeer een idee voor de Week van de mediawijsheid 2012. Ook collega bloggers hebben over de invulling van deze landelijke campagneweek nagedacht.
Thea en ik gaan al jullie opmerkingen verzamelen. Aan het einde van deze cursus kunnen we ze dan terugkoppelen naar het managementteam en nagaan of er iets meegedaan kan worden.
Misschien kunnen we voor de activiteiten in de week van mediawijsheid de digitale werkgroep uit de slaapstand halen! Kan deze met de verschillende ideeën aan de slag.
Dat moet dan wel ruim op tijd gebeuren.
Groet Yntskje