vrijdag 17 april 2009

Digisiast NIET Digimoe

Ik wil reageren op de artikelen van Anderson, Stephens en Riemer en ik heb daarbij gebruik gemaakt van de samenvatting van Oriënt Express (deelnemer 23 dingen). Volgens Anderson moet de bibliotheek de toegangspoort worden tot alles: digitale collecties, (ook) boeken, podcasts, blogs etc. Vooral barrières wegnemen, handige knoppen installeren, gebruiksvriendelijkheid staat voorop. De mensen opzoeken en ontmoeten in hun ‘dagelijks (web)leven’. Volgens Michael Stephens is de bibliotheek van de gebruikers en maakt de bibliothecaris gebruik van Web 2.0 tools. De bibliothecaris moet een trendspotter zijn, nieuwe technologie meteen uitproberen en moet de veranderingen volgen in hoe de gebruiker informatie tot zich neemt en verwerkt. Volgens John J. Riemer moet men de catalogi bundelen en zorgen dat de gebruikers op de hoogte blijven van aanwinsten/ontwikkelingen op hun interessegebied o.a. via RSS. Voeg allerlei gegevens toe over verkoopcijfers van boeken, uitleengegevens en vergroot de mogelijkheden tot printen, downloaden, citeren. Maak gebruik van o.a. Google en voeg ‘zoek en boek’ diensten toe. Overal is iets voor te vinden en dat de bibliotheek een toegangspoort tot digitale collecties, (ook) boeken, podcasts, blogs etc. kan worden, ben ik het helemaal mee eens. Bundeling van catalogi zou alleen maar goed zijn. Toevoegingen van RSS en diverse cijfers, prima. Maar de bibliothecaris als trendspotter en iedere week weer een nieuwe “knop”om uit te vinden of het goed werkt, daarvan vind ik: “Wees daar voorzichtig mee”. Laat de bibliotheek zich wel blijven onderscheiden en vertrouwen uitstralen, ook digitaal. Er zijn altijd mensen die voorop lopen in het digiverhaal, vooral jongeren. Toch zal er een grote groep mensen zijn die wel geïnteresseerd zijn, maar het iets langzamer aan doen. Laat je klanten niet digimoe worden en geef de hen de kans om eraan te wennen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten